Dagsarkiv: juli 15, 2011

Min nya bandförvaring

Jag har, sedan jag började scrappa för en massa år sedan, haft mina band uppsnurrade i en stor låda. Visserligen ganska överskådligt, men saken är den att denna låda har varit för stor för att rymmas närmast mitt scrapbord. Därför har den fått stå högt upp på en hylla och i princip aldrig fått komma ner. Banden jag använder mest har istället fått ligga lite överallt på mitt scrapbord. Har en och annan gång varit otroligt frustrerad över att jag aldrig hittar ”rätt” band, så därför var det dags att göra något åt detta!!!

Jag började med att kolla runt i olika forum om tips och idéer på smart bandförvaring. Fastnade ganska snabbt för Ribbonrings och beställde därför hem ett gäng! Blev även grymt imponerad över en tjej som jag träffade i Ö-vik i våras som hade hur mycket band som helst i dessa ringar.

Så nu hänger mina band på dessa snygga Ribbonrings och bildar en gardin i fönstret i mitt scraprum. Superläckert och mycket överskådligt. Mitt skrivbord ligger alldeles intill vilket gör det lätt för mig att snabbt kolla vilket band som passar bäst. Här nedan ser ni bättre hur de fungerar. Ribbonrings finns bland annat att köpa hos Scrap-Ateljen.

Jag tycker som sagt var att dessa är supersmarta och jag får verkligen lust att använda mina band när jag ser dem hänga där, till skillnad mot förut när jag aldrig orkade kånka fram den där lådan och när den väl var framme så var jag hur som helst tvungen att snurra ut varje band för att se vilket som passade bäst. Dessutom fick ju banden vikta veck överallt – inte fint alls!

Men så kom jag ju till dessa spetsar… Många var för breda för att  rymmas på ribbonrings-tagsen och en del var helt enkelt svåra att trä in. Hur jag än grunnade på detta så insåg jag att jag var tvungen att ha en låda i alla fall. Men denna gången skulle den vara mindre så att den kunde stå nära mitt scrapbord och vara enkel att ta med. Dessutom skulle den ju bara innehålla spetsar och liknande. När jag sedan köpte skor till min son Jonathan fick vi med en supersöt liten skolåda som passade perfekt till spetsarna.

Spetsar för mig är romantik så jag funderade ett tag på hur lådan skulle se ut. När jag sedan var in på Scrapfabrikens blogg och såg deras utmaning för juli så föll allting på plats. Dessa färger skulle min låda vara! I utmaningen skulle man inspirerad av en Lo i fägerna rosa/mörk beige. Hade riktigt kul när jag gjorde denna låda, en liten utmaning för mig som ALDRIG annars scrappar i rosa!

Jag började med att måla lådan vit. Sedan satte jag på krackeleringslack och avslutade med lite metallic rub-on i färgerna silver och brunt. Sedan satte jag på de ursnygga ”tassarna” från TimHoltz. Runt hela asken satte jag rosa spets. Redan från början var det två ”skosnöreshål” i mitten på asken. Detta utnyttjade jag så klart genom att knyta en rosett där.

Ovansidan dekorerade jag i de utvalda färgerna med en hel del TimHoltz grejer samt blommor, bling och en klocka. Jag satte även fast chipboardbokstäver och en spets som handtag till lådan. Detaljbilder…

Det understa pappret är ett gammalt, rosa Basic Grey papper, men det syns lite dåligt på detta foton. Här en detaljbild på spetsen…

Och så här ser baksidan ut…

Inuti lådan ligger nu alla mina spetsar och dylikt. Blev riktigt nöjd med resultatet, om än jag fortfarande kommer att ha veck på mina spetsar…! Men, men man kan inte få allt. =D

Kram ztina