Julkalender 2012

Hoppas att julstämningen börjat nå till ert hus och att ni inte redan nu börjat känna någon julstress. Om några timmar ska jag fara iväg på NLS årliga julmys – årets mysigaste scrapträff! Det ska bli så mysigt!

Igår var det den  första december och det innebär så klart det första öppnandet av julkalendern, i alla fall för oss småbarnsföräldrar. Då börjar de lite extra tidiga morgnarna när barnen praktiskt taget studsar upp ur sängen för att se vad som är i dagens julkalender. Till i år hade jag tidigt bestämt att jag skulle göra en ny och lite större julkalender än den jag tidigare gjort. Jag bollade länge mellan olika idéer men fastnade inte för någon, tills jag började inse hur mycket olika lådor och askar jag samlat på mig genom åren. Förutom en massa smålådor som jag köpt i flerpack hade jag en hel hög med stora tändsticksaskar som jag hade planer att göra en annan julkalender med för två år sedan. Bilden av min julkalender började sakta ta form och resultatet blev denna kalender som mätyer 50x55cm.

DSC_0010

När man ser den så här från sidan ser man bättre hur olika nivåer det är på lådorna, det blir en ganska läcker effekt när det hänger på väggen. Lådorna är fastsatta på en playwoodskiva och sprayade med brun sprayfärg. Sedan har jag torrborstat lådorna med vit akrylfärg. Eftersom jag hittade alla lådor i mina gömmor bestämde jag mig för att inte köpa några nya papper eller dekorationer till denna kalender, utan bara använda mig av det jag redan hade. Förutom en del mer nyinköpta papper blev det en hel del spillbitar från gamla julpapper som kom till användning. De nyare papprena kommer från K-Designs snygga julserie. Metalldekorationerna kommer också från K-Design. På en låda har jag satt fast wellpapp och på en annan har jag målat med snöfärg. Här nedan ser ni några detaljbilder.

Jag känner mig riktigt nöjd med min kalender så den kommer nog att få hänga med några år! =)

Kram ztina

13 responses to “Julkalender 2012

Kommentera

