cookie in a jar

Hos Scrap-Ateljen ska vi denna månad fokusera lite extra på tags och vad man kan göra av dem. Detta är ett av mina bidrag… Jag har gjort en liten Gå-bort-present i form av en ”Cookie in a jar”, det vill säga kaka på burk. Inuti burken har jag satt alla de torra ingredienserna, man behöver bara tillsätta ägg och smör och sedan är degen klar att bakas ut och gräddas. På sidan av burken står en strut fylld med mörk choklad.Burken dekorerade jag med en stor tag. Papprena och bokstäverna kommer från Bo Bunnys serie Welcome home. Bakom bokstäverna har jag satt washitape från YouDo.

I själva burken har jag satt följande:

  • 2 dl farinsocker
  • 1 ½ dl strösocker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 4 msk kakao
  • 5 dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • en nypa salt
  • Och i struten finns 100 g 70% mörk choklad
På baksidan av denna tag står det:
Chocolate Chip Cookies
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Bland 2 ägg och 175 g rumstempererat smör.
3. Tillsätt burkens innehåll och blanda väl. Rör sist i chokladbitarna i smeten.
4. Rulla teskedsstora bollar och lägg dem på bakplåtspapper med 5-6 cm mellanrum. Tryck ut bollarna lätt med tummen.
5. Grädda i 10-15 minuter.
6. Ta ut ur ugnen och låt stelna nägra minuter innan du låter dem svalna helt på galler.

Kram ztina

3 responses to “cookie in a jar

Kommentera

