beskrivning till minialbumet

Har fått många förfrågningar om hur jag gjorde minialbumet ”ordspråk genom hela livet” så här kommer därför en förklaring… Idén är tagen från boken Nya scrapidéer av Cathrine Rein Carlson & Turid Eide. Bilden är även tagen från den boken…

Som grund hade jag fyra 12×12 tums papper som jag sedan ritade mallen på och klippte ut. Jag bigade sedan kanterna med hjälp av linjal och baksidan på en kökskniv. Tänk på att den sträckade linjen ska vara vikt uppåt så att den senare går att vika in.

Sedan dekorerade jag sidorna innan jag monterade ihop albumet. Annars blir det så pillrigt  =)

Bestäm också vilka sidor som ska bli fram- och baksida när man har vikt ihop albumet och dekorera dem också. Kom ihåg att lägga in dekorband mellan arket och dekorpappret så att du sedan kan knyta ihop albumet.

Jag limmade sedan ihop varje sida för sig, den lilla fliken ska alltså sättas fast under den nedersta åttondelsbiten. Sedan limmade jag ihop alla fyra delar med varandra, men lämnade den sidan som blir öppningen.

Hoppas att ni blev lite klokare, annars rekommenderar jag som sagt boken jag tidigare nämnt. Lycka till!

Kram ztina

3 responses to “beskrivning till minialbumet

Kommentera

